KÖPVILLKOR
§ 1 Allmänt
Tältcentralen säljer tält och utrustning via taltcentralen.se i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (Lag (2005:59).
§ 2 Priser
Alla våra priser anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, etc. En produkt som redan skickats från vårt lager påverkas inte av en eventuell höjning eller sänkning av priset som sker efter ordertillfället, till exempel i form av rea, kampanjer, rabattkoder eller förändringar i prissättningen.
Kampanjer Tältcentralens kampanjer är tidsbegränsade. Vid användande av rabattkoder är de i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig kontrollera att priset blivit korrekt innan du slutför ditt köp. Tältcentralen förbehåller sig rätten att makulera order vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder. För eventuella tillkommande fraktavgifter, läs mer under Fraktavgift.
§ 3 Betalning
Betalning hanteras genom Klarna Checkout, som erbjuds i samarbete med Klarna AB. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp, sedan väljer du hur du vill betala. Du kan välja på Klarna faktura, Klarna konto, att betala direkt med kort eller med banköverföring.
Klarna Checkout: Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), ”Klarna”, villkor. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.
Identifiering, anpassning och riskbedömning För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även
använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifyllda adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.
Betalning, avgifter
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.
När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.
Du kan läsa de fullständiga villkoren för Klarna Checkout här >.
§ 4 Personuppgifter
Personuppgifter du lämnar till Tältcentralen hanteras med respekt och i enlighet med Personuppgiftslagen SFS 1998:204 och EU Direktivet 95/46/EC. Genom att lämna dina personuppgifter samtycker du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig.
§ 5 Fraktavgift
Vid beställning över 1500 kr eller om du hämtar ut ditt paket i en av våra butiker i Stockholm så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 1500 kr tillkommer en fraktavgift på 180 kr. Vid beställning av tunga 15 kg och uppåt varor tillkommer en frakt på enligt fraktlistan (posdnord-Dhl)
§ 6 Leveranssätt
Vi erbjuder ett antal olika leveranssätt beroende på var paketet ska skickas och om du är privatkund eller företagskund.
(1) Schenker Privpak
Dina varor levereras av Schenker till ett av deras utlämningsställen. Du väljer utlämningsställe. Schenker Privpak aviseras med SMS till det mobilnummer du angav vid beställning. Normal leveranstid är 1-3 vardagar från det att försändelsen lämnar oss.
(2) DHL ServicePoint
Dina varor levereras av DHL till ett av deras utlämningsställen. Du väljer utlämningsställe. DHL Servicepoint aviseras med SMS till det mobilnummer du angav vid beställning. Normal leveranstid är 1-3 vardagar från det att försändelsen lämnar oss.
(3) PostNord MyPack
Dina varor skickas med PostNord och kommer att levereras med MyPack till ett av deras utlämningsställen. Normal leveranstid från det att försändelsen lämnar oss är 1-3 vardagar.
§ 7 Paket som inte hämtas ut från ombud
Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (fn 300 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad. Paket ligger vanligen kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring ditt paket, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
§ 8 Ångerrätt, byte och returer
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder vi på Tältcentralen 30 dagar öppet köp och fri returfrakt inom Sverige, med vissa undantag. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Om varan vid eventuell retur inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Vi hanterar byten som en retur och ett nytt köp; du skickar tillbaka den produkt du inte vill behålla och beställer enkelt en ny via vår hemsida.
(2) Undantag fri returfrakt
- Fri returfrakt gäller endast då du använder dig av taltcentralen.se:s returfraktsedel.
§ 9 Återbetalning av retur
Då din retur mottagits, hanterats och godkänts av oss sker återbetalningen via Klarna enligt konsumentköplagen och senast inom 14 dagar efter det att vi mottagit information om att köpet har ångrats. Om du valt att betala med faktura rekommenderar vi att du betalar fakturan eller kontaktar Klarna för att förlänga betaltiden, för att undvika risken för onödiga påminnelseavgifter. Du får ett e-postmeddelande med information om återbetalning.
Vi skickar med varje paket med en ångerblankett som du fyller i när du returnerar en vara. Om du tappar bort eller av någon anledning inte har fått någon blankett går det bra att använda konsumentverkets standardiserade ångerblankett.
§ 10 Reklamation
Varan du köper av oss ska vara felfri vid leverans. Skulle produkten du fått hem ha en defekt ska det anmälas till oss inom 14 dagar från det att du mottagit leveransen. Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att fel upptäckts. Kontakta oss på reklamation(at)taltcentralen.se för en snabbare hantering och uppge ditt fullständiga namn, ditt order-/ kvittonummer, en kortfattad beskrivning av orsak till reklamation, en bild på skadan om detta är möjligt samt dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress).
För allas trevnads och en god arbetsmiljös skull ber vi dig se till att din produkt är i gott hygieniskt skick när den skickas in till oss. Det innebär att kläder ska vara tvättade, skor väl rengjorda, etc. Produkten kommer i annat fall att returneras till dig utan åtgärd och med en avgift för frakten.
Vid reklamation står Tältcentralen för fraktkostnader, det är därför viktigt att du använder dig av de frakthandlingar som skickas från Tältcentralen. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Tältcentralen.
§ 11 Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndigheters åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
§ 12 Villkor för rabattkuponger
Följande villkor gäller för rabattkuponger, om inget annat anges. Villkoren gäller inte för presentkort som köpts i vår nätbutik.
(1) Rabattkupongerna kan endast användas i vår nätbutik. Kupongkoder kan endast lösas in via samma e-postadress som mottagit rabattkupongen. Kuponger kan inte överlåtas till tredje part. Endast en kupong per beställning kan lösas in, flera kuponger kan inte kombineras. Det är inte möjligt att få kontant utbetalning av en rabattkupong. Ränta tillämpas inte på rabattkuponger.
(2) Giltighetsperiod och lägsta ordervärde (inkl. moms, exkl. frakt och andra avgifter) meddelas i samband med kampanjen.
(3) Kupongvärdet fördelas mellan de beställda produkterna. Om enstaka produkter returneras dras ett proportionellt kupongvärde av från priset på var och en av produkterna. Är rabattkupongen kopplad till ett lägsta ordervärde måste det uppnås även om produkter returneras, annars gäller inte rabattkupongen längre. Vid retur av produkterna kan kupongbeloppet inte återbetalas och kupongen kan inte återanvändas.